Andrej Babiš je nejvíce zneužívaná osoba v podvodných reklamách na Facebooku a Instagramu.
Tým analytiků Centra pro výzkum online rizik odhalil, že český internet je zaplaven podvodnými reklamami, které zneužívají tváře politiků i jména renomovaných velkých firem a institucí. Podvodníci zneužívají tváře politiků napříč celým politickým spektrem, nejčastěji jde o politiky ANO. Andrej Babiš se objevil v téměř 40 % zkoumaného vzorku více než 3 tisíc podvodných reklam s politiky.
Nejčastější podvodné techniky
Doppelgängers – Podvodné stránky napodobují vzhled důvěryhodných médií (např. iDNES.cz, TN.cz, CNN Prima News nebo třeba novinky.cz). Často využívají stejné barvy, loga a formát článků.
Deepfake videa a zneužívání známých osobností – Podvodníci zneužívají tváře politiků, celebrit nebo zástupců českého byznysu k propagaci pochybných investičních platforem. Často se objevují deepfake videa napodobující tvář i hlas známé osobnosti.
„Oficiální záštita“ a „státní garance“ – Podvodníci se zaštiťují Policií ČR, Europolem nebo smyšlenými vládními programy. Snaží se tak získat důvěru, že se jedná o seriózní nabídku. Výjimkou nejsou ani podvody, které lákají již podvedené investory s příslibem získání ztracené částky zpět.
Zneužívání jména renomovaných značek – Podvodníci lákají na investice spojené s ČEZ, bankami či pojišťovnami. Ty samozřejmě nemají s podvodnou nabídkou nic společného.
„Flooding“ – zaplavování reklamního prostoru stovkami účtů a kampaní. Jakmile je jeden účet zablokován, nahradí ho okamžitě další.
Low reach & high volume – Podvodné reklamy mívají stovky variant a jsou cíleny na malé skupiny. I proto je těžší je dohledat.
Social proof – Podvodníci přizvou oběti do falešných „investorských“ telegramových skupin a zaštiťují se recenzemi od neexistujících investorů.
CVOR: Jedná se o možné systémové riziko před volbami
Vyjádření Venduly Prokůpkové z Centra pro Výzkum Online Rizik: Obzvlášť závažné je, že k masivnímu šíření podvodných reklam, které zneužívají tváře politiků dochází pouhé dva týdny před volbami do Poslanecké sněmovny. Může to poškodit nejen samotné kandidáty, ale i důvěru občanů v ústavní instituce.
Platformy v prevenci těchto rizik selhávají. Meta i Google opakovaně slibovaly, že budou dohlížet na zneužívání jmen politiků a veřejně známých osobností v reklamách. Skutečnost, že právě politici a veřejné instituce patří mezi nejčastěji zneužívané cíle, ukazuje na selhání těchto závazků.
Problém se navíc netýká jen platformy Meta, ale i ostatních platforem. Na Facebooku a Instagramu lze díky knihovně reklam alespoň částečně analyzovat dosah. U Googlu je bohužel těžké dosah podvodných reklam změřit, protože data o dosahu a impresích jsou u běžných (nepolitických) reklam zpožděná o 90 dní. To znamená, že během voleb nelze v aktuálním čase zjistit, kolik lidí bylo podvodnými kampaněmi zasaženo.
Díky DSA nejsme bezbranní
Důležitý nástroj v boji proti podvodným praktikám představuje EU Akt o digitálních službách (DSA). DSA ustavuje povinnost platformám odstraňovat nelegální obsah a zavést mechanismy k jeho předcházení.
DSA rovněž nařizuje platformám vést transparentní knihovny reklam, které umožňují dohledat i podvodný obsah. I právě díky nim bylo možné provést naši analýzu.
Příklady podvodných deepfake videí
Tým Centra pro výzkum online rizik