Pokuta za klamavé praktiky a netransparentnost: Co vytýká Komise velmi velkým platformám?
Evropská komise minulý týden uložila platformě X pokutu ve výši 120 milionů EUR. Jde o historicky první uloženou sankci podle nového unijního Nařízení o digitálních službách (DSA). Komise zároveň v další tiskové zprávě uvedla, že se rozhodla neudělit pokutu platformě TikTok. Oba případy podrobněji rozebereme.
DSA
Nařízení o digitálních službách (Digital Services Act, dále jen DSA) zavádí v celé Evropské unii jednotná pravidla pro poskytovatele online zprostředkovatelských služeb. Plné účinnosti nabylo 17. února 2024.
Cílem DSA je především zvýšení transparentnosti velkých online platforem a vyhledávačů, posílení práv uživatelů a zavedení opatření proti ilegálnímu obsahu a systémovým rizikům, která mají negativní dopady například na ochranu dětí, integritu volebních procesů či bezpečnost.
V praxi DSA umožňuje efektivnější boj proti šíření dětské pornografie, online podvodům, netransparentní politické reklamě nebo například propagaci teroristických organizací. Významně také posiluje práva uživatelů. Ti se mohou díky DSA odvolat v případě, že jim je smazán příspěvek nebo zablokován účet.
Za co byla platfotma X pokutována?
Důvody pro udělení pokuty spočívaly v nedostatečné transparentnosti, omezené přístupnosti veřejných dat a nefér přístupu vůči uživatelům platformy. Hlavní pochybení lze rozdělit do tří kategorií, které níže přiblížíme na konkrétních případech:
Modrá fajfka bez ověření
Prvním problémem byl „klamavý“ design modré fajfky. DSA nevyžaduje verifikaci uživatelů, zakazuje však platformám klamat své uživatele a vytvářet zdání, že neověřený účet byl ve skutečnosti verifikován. Zákaz klamavých praktik a manipulace uživatelů upravuje čl. 25 DSA.
Jak si možná ještě někteří uživatelé platformy X pamatují, modrá fajfka dříve označovala ověřený účet známé osobnosti či instituce. Platforma však později umožnila zakoupit modrou fajfku každému uživateli bez důkladnějšího ověření. Komise upozorňuje, že tím dochází k matení identity: prakticky kdokoli může působit jako celebrita nebo ověřený mediální profil. Této situace začali v praxi využívat i podvodníci. Negativní dopady však pociťují i skuteční uživatelé — celková důvěryhodnost účtů s modrou fajfkou výrazně klesla.
Nedostatečná transparentnost reklamy
Platforma X neplnila povinnosti týkající se vedení dostupné a transparentní databáze reklamy (čl. 34 DSA). Reklamy jsou v databázi zveřejňovány se zpožděním a chybí u nich například informace o tom, kdo je zadavatel. Netransparentnost reklamy nahrává šíření podvodů — ať už jde o falešné e-shopy, padělky zboží či různé typy finančních podvodů. Pokud platforma transparentně nezveřejňuje, kdo za reklamu platí, profitovat z toho mohou zejména ti, kteří potřebují svou identitu skrýt — například zločinecké skupiny nebo subjekty a jednotlivci, kteří se nachází výplatní pásce cizí moci.
Omezený přístup k datům pro výzkumníky
Platforma X neposkytla výzkumníkům přístup k veřejným datům (čl. 40 DSA), což znemožňuje provádět nezávislé studie o rizicích spojených s fungováním velmi velkých platforem. Komplikuje také mimo jiné případné úsilí nezávislých badatelů přesněji kvantifikovat, kolik platforma na poskytování svých služeb vydělává.
Co víme o jednání s TikTokem?
Vyšetřování týkající se transparentnosti reklamy a přístupu k datům se dotklo také platformy TikTok. Komise zde však dospěla k odlišnému závěru a neuložila žádnou sankci, protože porušení nebyla tak rozsáhlá a TikTok se zavázal k nápravě nedostatků. O co konkrétně šlo?
TikTok podobně jako X porušoval některé povinnosti vyplývající z článku 39 DSA, které mu ukládají vést veřejně dostupné a prohledávatelné úložiště reklam, tzv. „advertising repository“.
Komise upozornila, že dosavadní systém TikToku neumožňoval veřejnosti ani výzkumníkům snadné dohledání reklamy či získání podrobností o tom, kdo danou reklamu zadal, na jakou skupinu uživatelů cílila nebo jak dlouho byla kampaň aktivní. Jisté zkušenosti s tím máme i my. V době parlamentních voleb jsme například zachytili inzeráty, které nabízely výdělek za lajkování příspěvků na TikToku, avšak reklamu včetně údajů o jejím zadavateli nebylo možné v knihovně reklam dohledat.
TikTok se jako reakci zavázal k následujícím krokům:
reklama bude v repozitáři uvedena v podobě, v jaké se zobrazuje ve feedu, včetně URL v reklamě,
každá reklama bude do úložiště nahrána do 24 hodin od zveřejnění,
TikTok poskytne údaje o cílení inzerce a agregovaná data o uživatelích, jimž byla reklama zobrazena (např. pohlaví, věková skupina, stát EU),
platforma zavede rozšířené možnosti vyhledávání a filtrování v reklamním úložišti, aby bylo možné jednodušeji dohledat konkrétní reklamy.
Závěr - co bude dál?
Vyměřená pokuta ve výši 120 milionů EUR pro platformu X je sankce za neférové a klamavé praktiky a za nedostatečnou transparentnost. Evropská komise uvedla, že její výše byla stanovena s ohledem na délku a závažnost zjištěných porušení. DSA umožňuje uložit pokutu až do výše 6 % ročního obratu platformy; částka 120 milionů eur však zůstává pod touto maximální hranicí. Platforma X má nyní 60, respektive 90 pracovních dní na předložení návrhů opatření, kterými nedostatky napraví. Komise zároveň upozornila, že pokud TikTok nesplní své přijaté závazky, může mu hrozit obdobná sankce jako v případě platformy X.
Zdroje:
https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_25_2934
https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_25_2940




